Google plaatst Beurskens onder curatele vanwege 'oorlog'

Google heeft de advertentiecampagne rond theoloog en huisarts Wim Beurskens onder curatele geplaatst. Dit vanwege het woord 'oorlog' in de titel van de advertentie: 'Het leven is oorlog.' Medewerkers van de internet-multinational hebben de site eerst doorgespit voor groen licht werd gegeven voor deze advertentiecampagne. Bij de kleinste wijziging in de advertentie wordt deze door Google uit de lucht gehaald, waarna alles opnieuw wordt gecontroleerd. Dit is een ongebruikelijke procedure bij het bedrijf.
Dat terwijl de titel van de advertentie rond Beurskens een uitspraak is van Boeddha. Deze verwijst daarmee naar de innerlijke strijd die de gelovige mens moet leveren om het stadium van verlichting te bereiken. Het huidige misverstand met Google is op hetzelfde gebaseerd als die rond het Islamitische begrip Jihad. Dat wordt in het westen meestal letterlijk verstaan, als ten strijde trekken, als een terroristische dreiging, terwijl het bij verreweg de meeste moslims gaat om dezelfde vreedzame innerlijke strijd als bij Boeddha. Het nieuwste incident onderstreept eens te meer twee uitspraken van Beurskens. Ten eerste: de wereldreligies spreken - in essentie - over hetzelfde. Ten tweede: de afstand tussen deze religies en het moderne westen is hemelsbreed, vandaar ook de voortdurende spraakverwarringen.